tisdag 31 januari 2012

Onsdag 1 feb

Jag vill inte glömma. Så därför tar jag mig an framtiden.

 
Jag har ett boktips som är lite udda. Ett tips för dig som går arbetslös eller känner att du vill ta ett steg in i något nytt. Om du vill byta jobb, förverkliga dina drömmar eller vill göra något du är bra på och få betalt för det. Läs då boken "Äntligen måndag? Myter och möjligheter i arbetslivet" av Torild Carlsson, Bokförlaget Langenskiöld, 2007.
    I baksidestexten kan du läsa: " Äntligen måndag? är en bok som visar att vi själva kan fatta kloka beslut om vårt arbetsliv. Den handlar om ...
  • ... att inte bli fastbränd i arbetsuppgifter av gammal vana.
  • ... att vara halvbra på flera saker men ändå ha den bästa kombinationen av talanger för att bli      friska.
  • ... att upptäcka att vi inte måste vara friska för att jobba men ibland måste jobba för att blir friska.
  • ... att inte gå på myter som att utbildning alltid är en bra investering.
  • ... att ta sig förbi den diskriminering som alltid kommer att finnas på arbetsmarknaden.
  • ... att strunta i arbetsmarknadsprognoser, karriärtips och tester - och istället bli expert på oss själva!"

måndag 30 januari 2012

Tisdag 31 jan

Ord är mer än ord. I mitt huvud hänger fortfarande tankar och bilder av senaste lästa böckerna "19Q4" av Haruki Murakami, i översättning av Vibeke Emond, Norstedt förlag. Tre lättlästa "tegelstenar".

Framför på bordet ligger "Saknar dig sällan så mycket som nu" en novellsamling av Mats Kempe, Norstedt 2001. Utsidan lockar mig och formatet ligger så gott i min hand. Det är bara att sätta igång att läsa.

Och så har jag fått tips på en ny bok. "Ingenbarnsland" av  Eija Hetekivi Olsson,  Norstedts.
Citat ur recension SvD 2012-01-30:
".. en taggig, arg och högljudd berättelse från den nedslitna betongförorten Gårdsten i Göteborg."

måndag 23 januari 2012

Måndag 23 jan

Ska skrivare mötas digitalt? Hur ska vi i så fall mötas digitalt? Kan lärare och elev utbyta information på ett säkert och funktionellt sätt. Funderingar finns och förslag också. Vi får göra ett försök.
Har du som läsare av denna blogg erfarenhet och förslag. Skriv gärna ett blogginlägg om det. Du har kanske erfarenhet som du kan dela med dig.

torsdag 19 januari 2012

Fredag 20 jan

Notera det korta inlägget igår. Praktikdagen var kortare än min praktik.*)
Tur att jag kunde gå över isen så. Fågelvägen är kortaste vägen. Och bussar brukar inte vänta.

*) Vad menar jag med det? Jag hann mycket men tiden räckte inte till för blogg eller att gå vanliga vägen till bussen. Ibland får man ta kortaste vägen för att hinna. Om man har tid så är den kurviga, smala stigen genom den otillgängliga terrängen intressantare.

GLÖM INTE TÄVLING TEMA "FESTEN">

Läser i tidningen SKRIVA att det finns nio sätt att inleda romanen:
1. In medias res - mitt in i stor dramatik
2. Med något allmängiltigt
3. Med en personbeskrivning
4. Med en sammanfattning
5. Med minnesberättande
6. Med en dialog
7. Med presentation av tid och flera personer
8. Med ett starkt subjektivt perspektiv
9. Med en miljöbeskrivning eller panorering

Tidningen finns längst bak i fortsättarnas skolsal på en hylla i högra höga skåpet.

onsdag 18 januari 2012

Torsdag 19 jan

Så sött - snö!

Onsdag 18 jan

Två möten inbokade.

Nu backar jag tiden: Hittade en intressant blogg - Litteraturbanken
Citat från deras presentation:
"Litteraturbankens syfte är att vara en fri kulturhistorisk och litterär resurs för forskning, undervisning och folkbildning. Den är till för alla: forskare, lärare, studerande och litterärt allmänintresserade."

Tisdag 17 jan

På besök hos redaktören. Det är mycket arbete med en bok. Det förstod jag från början men ännu mer nu. Efter en dags jobb känns det som vi ska ro iland det här. Nu har vi ett så pass material att vi skickar ut ett korrektur till alla deltagare i antologin.