söndag 1 januari 2012

Måndag 2 jan

Klockan är tio i åtta och jag är på plats igen. Så startar ett nytt år, vad det nu innebär? Själv tar jag vid där jag slutade slutför textningen av mappar. Så ny ligger 26 mappar färdiga att fyllas med elevernas texter.

Nytt år, nya idéer, nya djärva planer...

Kanske kan Ann Ljungbergs blogg ge dig tips och råd i ditt skrivande?
Och går du till skrivpuff.se så får du lite övningar som du kan värma upp ditt skrivande med.

fredag 30 december 2011

Fredag 30 dec

Idag är jag en miljöbov. Jag har tagit bilen till praktiken men så sitter anslagstavlan på plats. Den är för tung att bära på någon längre bit.

Nu har jag textat färdigt hälften av mapparna och förtextat alla. Men tuschpennan tog slut och det finns ingen annan här på stället.

torsdag 29 december 2011

Torsdag 29 dec

Bokmanuset är läst. Jag får fundera vad jag ska ge för goda råd. Skär till lite mappar till elevernas texter för vårsoarén så tänker jag under tiden.

Nu är 27 mappar klippta och vikta. Bara textningen kvar.

ETT TIPS! Se på tv kanal 9 kl 17.10. Pojken i randig pyjamas.

Efter sågning, skjutande med häftpistol och många hammarslag, så står den färdig. Imorgon packar jag mitt mästerverk, ståltråd och avbitartång.

fredag 23 december 2011

onsdag 21 december 2011

Torsdag 22 dec

Idag blir det läsning av bokmanus.

Och så tänkte jag få till en avslappningsövning som kan vara inledning på en lektion. En kombination av musik och text. Så det blir en cd skiva med lugn musik och en text/eller flera texter som läraren kan läsa.

tisdag 20 december 2011

Tisdag 20 dec

Kopiera, kopiera och kopiera. Alla goda ting är tre. Och tre gånger har jag tagit på mig skorna, traskat i snön, in i stora huset och sprungit i dess korridorer. Ingen ro och vila för kopieringsmaskinen. Lite sur blev den kanske för en gång spottade den till och en röd lampa blinkade. Papperstrassel. Jag öppnade och luftade lite, och så gick det igen.

Den 30 dec kl 10.00 får ni inte ringa mig. Då sitter jag hos chefen. Den stunden får ni inte störa. Med en så trevlig stämning som det är här så måste det vara en bra chef.

ONSDAG 21 DEC
Då är jag hemma. Ska en timme på annat jobb.

måndag 19 december 2011

Måndag 19 dec

Söderhamn är slaskigt. Bollnäs är vitt. Bekvämt och miljövänligt att åka buss till praktiken. Som jag gör.

Att drömma är också ett sätt att resa. Så låt oss drömma oss till sommaren. Här en sommarvy från Bollnäs folkhögskola ut över Varpen.

Att ta hand om vår jord är en sak. Att ta hand om varandra en annan.
Det goda värdskapet är ett förhållningssätt. Hur möter vi andra människor? Hur berättar vi om det vi har i vårt eget jobb, vår stad och hembygd på ett engagerat och positivt sätt. Lär gärna Lars Gunnarssons bok
och blogg. Beställ boken "Det goda värdskapet"

Själv har jag fått arbete under mellandagarna. Jag ska läsa...
I ett stort kuvert kom manuset jag väntat på. Ska bli spännande att få någon annans text att läsa och tycka till om. Så medans brödet jäser, läser jag. Men på julafton får också jag jäsa en stund :).