Idag blev det team-work. Det blev frågor till "Lägret" av Oscar K. & Dorte Karrebaek. Fantastisk historia. Och vilka bilder. Man ryser.
Nästa bok som det ska bli frågor till är "Pojken i randig pyjamas" av John Boyne.
tisdag 29 november 2011
måndag 28 november 2011
Måndag 28 nov
Idag har jag sorterat tidsskrifter och skrivit etiketter till hyllor. En rask promenad och lite förlängd lunch gav energi till eftermiddagen.
torsdag 24 november 2011
Fredag 25 nov
Först kaffe, sedan nytta... (praktiktantens ordspråk)
"Man ska inte arbeta ihjäl sig,
även om förtjänsten är god" (från hemsidan dagens ordspråk)
Idag har jag gjort förslag till informationsmaterial (flygblad
och webb). På måndag ska jag städa i lektionssalarna så
att det blir adventsfint när eleverna kommer på tisdag :)
"Man ska inte arbeta ihjäl sig,
även om förtjänsten är god" (från hemsidan dagens ordspråk)
Idag har jag gjort förslag till informationsmaterial (flygblad
och webb). På måndag ska jag städa i lektionssalarna så
att det blir adventsfint när eleverna kommer på tisdag :)
och så var vi på mobacke och såg deras fina utställning.
Fönster mot fantasin...
Torsdag 24 nov
Sök ettårig Skrivarlinje på Bollnäs folkhögskola 2012/12
- Grundkurs för kvinnor
- Fortsättningskurs
- Distanskurs
- Pennspetsen
eller börja prova en veckas
- Sommarkurs 25 – 29 juni 2012
Du får hjälp och stöd att utveckla skrivandet. Flera elever
har böcker utgivna och några är författare på heltid.
har böcker utgivna och några är författare på heltid.
onsdag 23 november 2011
Skrivarlinjens författare
Flera av eleverna har fått böcker utgivna. I ett skåp kan du se utgivna böcker som eleverna jobbat med under sin tid på skrivarlinjen.
Onsdag 23 nov
Bollnäs folkhögskola i bild
Skriv om och om igen. På papper eller på bananskal
För när papperet tar slut finns det något annat att skriva på...
Infokarta
Huvudentrén
Skolans bibliotek
Baldursalen från utsidan
Och så kommer vi till skrivarlinjens "stuga"
Med utsikt mot sjön Vågen ligger skrivarlinjens två skolsalarÄr det verklighet eller fantasi?
En elev på grundkursen skriver...Skriv om och om igen. På papper eller på bananskal
För när papperet tar slut finns det något annat att skriva på...
tisdag 22 november 2011
Tisdag 22 nov
Idag har jag bilder för grundkursen.
Övning Nr 1
Första bildarrangemanget blir en prosaövning.
Berätta det du ser! KÄNSLOR, STÄMNINGAR.
Om du fastnar finns lappar med ord/meningar som får igång dig.
Övning Nr 2
Andra bildarrangemanget blir först en prosaövning.
Berätta det du ser. FORM, DJUP, SYMBOLER
Lite stödord/meningar:
- Antal
- Hur förhåller de sig till varandra?
- Med eller utan (fönster...)
- Gå igenom/Stanna
Övning Nr 3
Om vi hinner skriver vi dikt till bildarrangemang i övning 2
BESKRIV DET DU SER!
eller
Gör om din prosatext till dikt
-----
Och nu vet vi
agora = torg, samlingsplats
Övning Nr 1
Första bildarrangemanget blir en prosaövning.
Berätta det du ser! KÄNSLOR, STÄMNINGAR.
Om du fastnar finns lappar med ord/meningar som får igång dig.
Övning Nr 2
Andra bildarrangemanget blir först en prosaövning.
Berätta det du ser. FORM, DJUP, SYMBOLER
Lite stödord/meningar:
- Antal
- Hur förhåller de sig till varandra?
- Med eller utan (fönster...)
- Gå igenom/Stanna
Övning Nr 3
Om vi hinner skriver vi dikt till bildarrangemang i övning 2
BESKRIV DET DU SER!
eller
Gör om din prosatext till dikt
-----
Och nu vet vi
agora = torg, samlingsplats
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)













