tisdag 13 december 2011

Tisdag 13 dec

Vaknade till ord om ljusbärare. Luciamorgon. Så långt allt väl. Bussen i tid och jag sen. Tack Anders för att du stannade bussen när jag vinkade.
Lite seg i starten har jag ändå fixat etiketterna på de flesta pärmarna och organiserat så att det ska vara lättare att hitta. Bara lite kvar.

Jag har skrivit ner historiken över skrivarlinjen på Bollnäs folkhögskola. Visste du att skrivarlinjen för kvinnor startade 1993? Första läraren var Margareta Andersson. Kerstin Svevar började november 1993.

Fortsättningskurs för kvinnor startade läsåret 2000/2001 och sedan läsåret 2005/2006 är fortsättningskursen öppen även för män.

Sommarkursen startade sommaren 1996. Under en sommarvecka träffas ca 15 deltagare och skriver.

Pennspetsen startade läsåret 2006/2007 och är till för de som har ett bokprojekt. Här har varje deltagare en individuell handledare.

Fortsättningskurs, distans startade läsåret 2009/2010.

Läsåret 1999/2000 anordnades kvällskurs. Det var en skrivarkurs för kvinnor som förlades på kvällstid för att ge möjlighet till studier för de som yrkesarbetade på dagtid. Kursen anordnades bara detta läsår.

Är du intresserad av att skriva? Läs mer på Bollnäs folkhögskolas hemsida.

torsdag 8 december 2011

torsdag 8 nov

De dagar mest händer, då händer det inte så mycket på bloggen. Idag testade jag mina pedagogiska färdigheter. Och visste dabbade jag mig lite grann. Men kul hade vi och när eleverna är så himla duktiga så är det roligt att vara lärare. Mina övningar var följande:
1. Ta en bild och gestalta människan/människorna på bilden. (känslor, miljö, tankar, sinnena mm). Ha med minst sex repliker.
Det fanns bilder på människor, ensamma och tillsammans. Bilderna var valda med tanken att de förmedlade känslor och stämningar.

2. Skriv en dikt på max 10 rader och max 10 ord per rad. Gestalta en färg utan att skriva ut färgen (dra en lapp så slumpen avgör vilken färg) + ha med ett verb (dra en lapp).

3. Dialog till tecknad Julbild 
Gör en dialog utifrån bilden.
Dialogen ska vara en samtal mellan två eller flera.
Idé:
- nissarnas samtal vid planeringen (tidpunkt före bilden)
- tomtens samtal med de snälla barnen på julafton (tidpunkt efter bilden)
- dialog utifrån bilden (överdriv gärna eller fantisera)
bilden är

onsdag 7 december 2011

onsdag 7 nov

Nu blir det ordning i skåpen med alla pärmar.


       
      Skrivarlinje
      Grund
      






måndag 5 december 2011

Tisdag 5 dec

Idag fick jag "jobba" fem kvart i timmen för att komma ikapp. "Sent ska syndaren vakna" heter det ju.

Har bl a skrivit litteraturtips för skrivare. Så här kommer några tips:
"Konsten att skriva en bestsäljare"  Lagerwall, Katarina/Wennersten, Lina  Alfabeta bokförlag
”Att skriva för film” av Kjell Sundstedt, Ordfront förlag

Ikväll (tisdag) ska fortsättningskursen åka Transsibiriska järnvägen. 
Jag följer med till stationen Datong (37 mil väster om Beijing).
Där är jag stationsansvarig:

Var en dam som kom ifrån Ina
Ville gärna komma till Kina
Packa sig i en kartong
adresserad Datong
Men resan den blev till en pina

Ord på hennes tunga är lätta
ger hunger som ej går att mätta
romanen hon skrev
hennes matsäck blev
"jag har inget mer å berätta"

Måndag 5 dec

Det är viktigt med korrekturläsning.
Jag hade missat delar av en mening och några ord fick rättas. När de blir du och särskilt blir särskild, då är det bara att sätta sig och rätta.

Några tips vid genomläsning av text
- Läs högt.
- Ta en paus och gå ut. Läs texten igen (gärna högt).
- Låt någon annan läsa din text.
- Låt texten vila. Läs den igen.

Jag hörde en författare berätta att han skrev om sin text 50 gånger.

Det jag försummat är att slappna av och ladda batterierna ordentligt. Så gör inte som jag utan ta en paus då och då och ladda dina batterier. Då kommer du att känna dig lugnare och mer fokuserad i ditt skrivande.

Ett tips! Läs Elisabet Norin "TRE ENKLA REGLER FINNS INTE - en romanskola", Isabergs förlag, 2011.

torsdag 1 december 2011

Torsdag 1 dec

Halvdag. Gjort lite PR-material.


Onsdag 30 nov

Hej och hå!
Jobbade så intensivt att jag missade bloggen.
Hade ont i handleden på kvällen för allt datorarbete.